Standardiserade modeller för ledningssystem

Det finns idag ganska många modeller för hur ledningssystem ska vara uppbyggda. Alla har det gemensamt att det ska finnas beskrivningar på hur viktiga arbetsuppgifter ska utföras och vem som är ansvarig. De kräver också att man hela tiden förbättrar organisationen och det ska vara ledningen som driver, styr och ansvarar för detta förbättringsarbete.

Den mest spridda modellen är den som beskrivs i den internationella standarden ISO 9001. ISO 9001 anger de krav en organisation bör uppfylla när:

  • de ska visa sin förmåga att alltid kunna leverera varor och tjänster som uppfyller kundkrav och aktuella lagkrav
  • de ska göra sina kunder ännu mer nöjda.

Den näst mest spridda modellen beskrivs i den internationella standarden ISO 14001. ISO 14001 har fokus på organisationens miljöpåverkan.

Det finns också standarder för ledningssystem för arbetsmiljö, informationssäkerhet, kompetensförsörjning med flera.

En standard för någon typ av ledningssystem brukar kallas för en ledningssystemsstandard.

Varför använder organisationer ledningssystemsstandarder

Den vanligaste orsaken till att man börjar arbeta enligt ISO 9001 eller ISO 14001 är att kunderna, ägarna eller någon annan viktig intressent kräver det.

De egentliga skälen till att så många arbetar enligt en eller flera ledningssystemsstandarder är att:

  • modellerna är beprövat effektiva,
  • det finns många med kunskap och praktisk erfarenhet om hur man lämpligen arbetar med dem,
  • man kan certifiera sitt ledningssystem och därmed få ett ”kvitto” på att man uppfyller kraven,
  • ett certifikat på att man uppfyller kraven i t.ex. ISO 14001 kan vara avgörande för om man ska få leverera till kunden eller inte.

En vanlig missuppfattning är att man måste certifiera ledningssystemet för att det ska vara någon nytta med att arbeta efter till exempel ISO 9001. Det är givetvis fel! Den organisation som väljer att arbeta enligt någon ledningssystemsstandard har givetvis nytta av detta även utan certifiering.